“Yüzde 30’un üzerinde büyüdük.”

Öncelikle Bilkom’dan kısaca bahseder misiniz? Bünyesinde kaç marka ile toplam kaç kategoride faaliyet gösteriyor, nasıl bir dağıtım ağı var, sektördeki konumu nedir?

Bilkom, 35 yılı aşkın tecrübesi ve konusunda uzman kadrosuyla, öncü global markaların ürünlerinin Türkiye geneline yayılmış 4.000’in üzerindeki farklı noktaya direkt ve endirekt olarak dağıtımını yapan, ülkemizin önde gelen Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT) dağıtıcılarından biri.

Bugün müşteri portföyümüzde; dünyadaki dijital ve mobil dönüşümü şekillendiren Apple, Huawei, TCL, DJI, Fitbit (Google), Alcatel, Blackberry, Celly ve Hypergear gibi seçkin ve öncü global markalar yer alıyor. Bu markalara 360 derece marka yönetimi, iş geliştirme, kanal programları geliştirme ve tüketici deneyimi yönetimi ile müşteri odaklı hizmetler sunuyoruz.

Bilkom olarak teknoloji yoluyla yaşam kalitesini artırmak için çalışıyor ve güncel teknolojiyi erişilebilir kılmayı hedefliyoruz. 2020 yılsonu itibarıyla elektronik perakende mağazalarında satılan her 4 akıllı telefondan 1’inin, tablet kategorisinde 5 tabletten 1’inin ve tüm Türkiye genelinde giyilebilir teknoloji kategorisinde her 3 akıllı saat ve bandın 1’inin Bilkom çıkışlı olması, şirketimizin elektronik perakende sektöründeki 1 numaralı konumunun en önemli göstergesi olduğunu düşünüyoruz.

Geçtiğimiz 2020 yılına hangi hedeflerle girmiştiniz, pandemi hedeflerinizi nasıl etkiledi? Yılı nasıl bir performansla kapattınız?

Bilkom’un amacı; her zaman en iyi markaları, en yeni teknolojileri Türkiye ile buluşturmaktır. Bu doğrultuda 2020 yılının henüz ilk aylarında, Türkiye’de sağlıklı yaşam tutkunlarının büyük heyecanla beklediği Fitbit’in ateş ölçer giyilebilir teknoloji ürünlerini ülkemizde de satışa sunduk. Pandemi öncesi dönemde büyük bir öngörüyle gerçekleştirilen bu yatırımın karşılığını, tüketicilerin gösterdiği yoğun talep ve satış başarısıyla aldık. Yılın son çeyreğinde ise android TV pazarında yer almak amacıyla dünya devi TCL firmasıyla önemli bir iş birliği gerçekleştirdik.
Son 5 yıldır sektörün çok üzerinde bir büyüme performansı sergiliyoruz. 2020 yılında da pandemiye rağmen bu istikrarlı gidişi sürdürdük. TL bazında yüzde 30’un üzerinde, dolar bazında ise yüzde 10’a varan oranda büyüdük.

2020 yılında sizin için büyüme özellikle hangi kategorilerden geldi? Siz pandemi sürecini yönetmek için iş yapış şekillerinizi müşteri ilişkilerinizi yönetmek için ne tür yeni uygulamaları devreye aldınız?

2020 yılı 3. ayından sonra tamamen Pandemi ile geçen zorlu bir yıldı. Pandemi öncesinde iş alanımız ağırlıklı olarak mağazalardı. Ancak pandemiyle birlikte tüketicinin online alışverişe yönelmesi nedeniyle biz de bu eğilime ayak uydurmak durumunda kaldık. Bu dönemde herkes gibi bizde Online kanallara odaklandık ve bunun başaralı bir sonucu olarak Online kanal satışlarımız x3 olarak arttırmayı başardık.

Mağazaların kapanması ve açık mağazalardaki çalışan sayısının azalması nedeniyle bu dönemde hem tüketiciye desteğimizi kesmemek hem de ortaya çıkan yeni süreçlerde verimlilik adına Online Promotör kurgumuzu devreye aldık. Perakende mağazalarında sergilenen ürünlerimizin yanına yerleştirdiğimiz QR kod ile ürün ve fiyatlarla ilgili yönlendirme için satış danışmanına bağlanan ve doğrudan ilk ağızdan bilgi ve yönlendirme sağlayan bu kurguyla hem mesafeyi korumak hem de insan temasını offline’dan online’a çevirmek konusunda önemli ilerleme kaydettik.

Öte yandan uzaktan çalışma, Bilkom için yeni bir kavram değildi. ‘Dijital dönüşümde rol model şirket olma’ vizyonumuz doğrultusunda, 2016 yılında başlattığımız ve dijital dönüşüm yolculuğumuzun bir parçası olan ‘Sanal iş yeri’ projemiz sayesinde tüm birimlerimiz iş süreçlerini sanal ortamda devam ettirmeye hazır durumdaydı. Ülkemizde pandeminin başlamasıyla beraber uzaktan çalışma modeline hemen geçiş yaptık ve halen de yüzde 100 evden çalışma modelini uyguluyoruz. Bugün artık günlük operasyonumuzu, her zaman, her yerde birlikte çalışıp paylaşımlarda bulunabileceğimiz mobil uygulamalarımız üzerinden yürütüyoruz. Bu sayede salgın döneminde hiçbir sürecimizi aksatmadan kolaylıkla işlerimizi devam ettirebildik.

Son dönemde portföyünüzde değişiklikler oldu mu, ne yönde değişiklikler yaşadınız?

‘Yeni normal’ diye tanımlanan yaşam düzeninde insanların evlerinde daha fazla vakit geçirmesi ve televizyonun da bu yeni düzenin merkezi haline gelmesi nedeniyle özellikle ‘akıllı televizyon’ kategorisinde olmak istedik. Buradan hareketle bir ilke imza atarak, televizyon kategorisinde üretici-dağıtıcı kimliğiyle faaliyet göstermeye başladık. Bu yolculukta, son üç yıldır mobil ve giyilebilir aksesuar kategorilerinde ürünlerini pazara sunduğumuz dünya devi bir marka olan TCL ile birlikteyiz. TCL ile ortaklığımız insanların hayatlarını zenginleştirecek ve en yeni TCL TV modelleriyle evdeki eğlenceyi yeniden tanımlayacak.

Gelecek birkaç yılda Bilkom’u hangi noktaya taşımak istiyorsunuz, bunun için önünüzde nasıl bir yol haritası olacak?

Bilkom’da hissedarlarımızdan müşterilerimize, çalışanlarımızdan satış kanalları ve tüketicilere kadar tüm paydaşlarımıza değer katmak için çalışıyoruz. ‘Bilkom Plus’ hizmetler adını verdiğimiz bu çatı altında; dünyanın önde gelen markaları olan müşterilerimiz için salt bir distribütör olmanın ötesine geçerek, ‘kazan-kazan’ ilişkisi çerçevesinde müşteri odaklı hizmetler sunuyoruz. Türkiye’de yapılanması bulunmayan ve bugüne kadar ülkemizde temsil edilmemiş markalar için bir yandan pazarı hazırlarken, diğer yandan da 360 derece marka yönetimi hizmeti vererek işlerini büyütmelerine katkı sağlıyoruz. Satış kanalları için dürüst ve tecrübeli bir iş ortağı olarak, sürdürülebilir ve uzun ömürlü iş birliğine odaklanıyoruz. Çalışanlarımız içinse ‘en iyi işveren’ olma çabamız aralıksız devam ediyor.

Esnek ve çevik şirket yapımız, konusunda uzman profesyonel ekibimizle Bilkom’un sürdürülebilir büyümesini devam etmek arzusundayız. Bölgesel büyüme, operatör distribütörlüğü, yerli üretim, online kanallar, hizmet servis satışı gibi inisiyatifleri, Bilkom’un önemli inovasyon odakları arasında ve önümüzdeki dönemin yol haritasında bulunuyor.

Fikret Ballıkaya – Capital Röportajı